سفارش تبلیغ
صبا ویژن



 
تاریخ : شنبه 93/12/16

کولر آبی چه نوع کولری است:

کولر آبی، کولری است که با تبخیر آب، هوا را خنک می‌کند. کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار می‌کنند.

سرمایش تبخیری فرایندی است که در ان از پدیده? تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی استفاده می‌شود. در این فرایند گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهان لازم برای تبخیر اب استفاده می‌شود. مقدار گرمای محسوس جذب شده به مقدار ابی که تبخیر می‌شود بستگی دارد.

 سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشا ان به هزاران سال قبل، در تمدن‌های باستانی ایران و مصر بازمی گردد. خنک‌کننده‌های تبخیری نوین بر اساس نمونه‌های اولیه‌ای که در دهه? 1900 امریکا ساخته شد تولید می‌شوند. سرمایش تبخیری می‌تواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی یا مختلط، انجام شود. در سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار آب موجود در هوای خنک شده افزایش می‌یابد. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام می‌شود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمی‌کند. از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. هرگاه فرایند تبخیر بطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام می‌شود. در صورتی می‌توان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در ان سدی از اب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فواره? اب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر توسط دستگاههای مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است. واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف می‌شود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویه? مطبوع بسیار کمتر است. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر اب یا به عبارت دیگر تغییر حالت اب از مایع به بخار است.

نام‌گذاری

به دلیل استفاده از این نوع کولر در ایران بیش‌تر از هر جای دیگری در جهان، گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته می‌شوند.

پیشینه

قدیمی‌ترین نمونه? کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. کارکرد بادگیرها به این ترتیب می‌باشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می‌کشد و با تشت‌های آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت می‌کند.

اجزای اصلی:

  • کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنک‌کنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. -کانال داخلی: این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن می‌باشد.
  • بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزش‌های کولر وه کانال خارجی الزاماً باید از برزنت استفاده شود. بدهی است این پاچه باید کاملاً سالم باشد.
  • ناودان‌ها: بر روی هر یک از درپوش‌های کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب وجود دارد که به ناودانی معروف است. -آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه راابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل می‌شود. هم راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با اهمیت است.
  • شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره ثابت است. اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به کولر.
  • فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.
  • جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر. -کلید مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ.
  • الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی. که شامل قسمت‌های زیر می‌باشد:
    • خازن راه انداز/خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکز/سیم پیچ راه انداز/سیم پیچ دور کند/ سیم پیچ دور تند.
  • پمپ آب کولر: به کمک واتر پمپ، آب از مجزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودان‌ها هدایت می‌شود.

الکتروموتور

موتور کولرهای آبی از نوع قفس سنجابی‌اند که راه‌انداز خازنی یا مقاومتی دارند و دو-دور هستند. دور موتور در این کولرها در حدود 1000 (در دور کند) و 1500 دور بر دقیقه (در دور تند) است که در هر کدام به ترتیب جریانی حدود 2 و 4 آمپر مصرف می‌کند. موتور دارای سه سیم‌پیچ راه‌انداز، دور کند و دور تند است که در بدنه? موتور (طوقه) جای می‌گیرند. معمولاً برای راه‌اندازی موتور از کلید گریز از مرکزی استفاده می‌شود که کناکت‌های آن روی محور روتور قرار دارند.

خازن راه‌انداز

خازن راه‌انداز کولر آبی با سیم‌پیچ موتور (سیم پیچ کمکی) آن به صورت سری قرار می‌گیرد و تنها هنگام راه‌اندازی در مدار است. این خازن اختلاف‌فاز لازم برای راه‌اندازی موتور را فراهم می‌کند و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج می‌شود. موتورهای زیر 3/4 اسب بخار معمولاً خازن راه‌انداز ندارند و موتورهای پرقدرت‌تر معمولاً خازنی با ظرفیت 130 تا 140 میکروفاراد و 110 ولت استفاده می‌کنند.

طرز کار

آب توسط الکتروپمپ از تشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت می‌شود و سپس بر روی پوشالها می‌ریزد و آنها را خیس نگه می‌دارد. با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال و یا داخل سالن هدایت می‌شود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها شده و آب برای تبخیر شدن گرمای هوا را جذب می‌کند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا می‌شود هوای خنک با رطوبت حدود 90 درصد وارد سالن می‌گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب کار می‌کنند. در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند.

ظرفیت کولر

کولرهای آبی را در اندازه‌های مختلف تا ظرفیت 13000 می‌سازند و آنها را بر اساس ظرفیت می‌شناسند عبارت کولر 4500 به معنی این است که ظرفیت هوادهی کولر 4500 فوت مکعب در دقیقه‌است.

نکات بهداشتی

کولرهای آبی می‌توانند با دور تند ریزگردها را وارد اتاق کنند. بازبودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان می‌شود و باید پس از هر بار افزایش غلظت ریزگردها در هوا، پوشال‌های کولر شستشو و آب محفظه آن تخلیه شود. برای جلوگیری از ورود ریزگردها و هوای گرم از طریق کولرهای آبی باید قسمت‌های هواگیر کولر کاملاً به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب داشته باشند

دماسازان,اولین و بزرگترین مرکز اجاره بخاری,اجاره کولر در ایران اجاره بخاری گازی انرژی، اجاره بخاری کپسولی،اجاره بخاری نفتی، اجاره بخاری گازوئیلی، اجاره بخاری تلسکپی ، اجاره بخاری قارچی، اجاره بخاری برقی 3 فاز و تک فاز، اجاره هیتر ، اجاره جت هیتر ، اجاره هیتر صنعتی، اجاره هیتر برقی، هیتر دو زمانه ،اجاره هیتر دمایی، اجاره جت فن بزرگ گازی، اجاره جت فن کپسولی، جت فن گازوئیلی، اجاره بخاری موشکی و موارد دیگر اجاره انواع کولر: اجاره کولر گازی ایستاده بانکی در 5 برند در تعداد بالا اجاره کولر آبی در4 برند اجاره کولر گازی پرتابل در 7برند در تعداد بالا اجاره کولر پنجره ای 18000 ، 24000، در تعداد بالا اجاره پنکه ایستاده صنعتی افشان و معمولی اجاره پنکه ایستاده تونل سرما ستون سرما و موارد دیگر 09122211093 و 09124332506 و 02133184931 و 09102211593 و09197135134 و 09109751563
اجاره کولر  ایستاده
•اجاره کولر گازی پرتابل
•اجاره کولر پرتابل
•اجاره کولر ایستاده پرتابل
•اجاره کولر  پنجره ای
•اجاره کولر بانکی
•اجاره کولر ایستاده بانکی
•اجاره پنکه ایستاده
اجاره کولر

 




ارسال توسط حامد اصغری

اسلایدر